tirsdag den 25. september 2012

Mere digital undervisning

Eftermiddagen bød på et meget spændende besøg hos Korean Education Research Information Service (KERIS). KERIS er en statslig organisation etableret af Ministry of Education & Science i 1999 med det formål at udbrede it i undervisningen i Sydkorea.

KERIS har opgaver indenfor tre temaer:
  1. Styrke internationalt samarbejde om it i undervisningen – herunder standardisering
  2. Samarbejde med e-læringspartnere
  3. E-learning og e-education rådgivning af skoler/lærere

En af de helt store udfordringer er det store paradigmeskifte som indførelsen af it i undervisningen indebærer for lærerne. KERIS understøtter dette gennem pilotprojekter (se nedenfor) og uddannelse af lærerne. Målet er at uddanne en tredjedel af alle lærerne hvert år på de i alt 11.500 skoler i landet.

KERIS har udviklet konceptet ”u-læring” (ubiquious learning = allestedsnærværende læring). U-lærings-konceptet udgøres af:
  • En digital platform som  KERIS har stået for udviklingen af, hvor der også var lagt læringsindhold ind
  • Uddannelseskoncept for uddannelse af lærerne
  • Et ”prøverum”, hvor det hele kunne præsenteres (det var her vi var på besøg)

Vi fik præsenteret noget af indholdet. Fx mulighed for at 3D visning af modeller indenfor matematik. Og en pudsig måde at lære om organer; nemlig, hvor man selv kunne agere ”forsøgsperson”.

Det var samlet et meget spændende besøg, men jeg savnede konkretisering af, hvordan de forestiller sig konceptet udrullet til en tredejedel af alle landets lærere hvert år. Og så er tilgangen til indholdsproduktion tvivlsom. De havde ikke kræfter til selv at udvikle meget indhold, men havde heller ikke en klar strategi for samarbejde med indholdsleverandørerne.

Afslutningsvis blev jeg lidt til grin i hele forsamlingen, da oplægsholderen spurgte efter mig. Hun synes, at UNI-C var interessant og havde googlet mig på forhånd. Men kom desværre til at konstatere, at mit billede på UNI-C’s hjemmeside var pænere - underforstået end i virkeligheden ;-?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar