KERIS har opgaver indenfor tre temaer:
- Styrke internationalt samarbejde om it i undervisningen – herunder standardisering
- Samarbejde med e-læringspartnere
- E-learning og e-education rådgivning af skoler/lærere
En af de helt store udfordringer er det store
paradigmeskifte som indførelsen af it i undervisningen indebærer for lærerne. KERIS
understøtter dette gennem pilotprojekter (se nedenfor) og uddannelse af
lærerne. Målet er at uddanne en tredjedel af alle lærerne hvert år på de i alt
11.500 skoler i landet.
KERIS har udviklet konceptet ”u-læring” (ubiquious learning =
allestedsnærværende læring). U-lærings-konceptet udgøres af:
- En digital platform som KERIS har stået for udviklingen af, hvor der også var lagt læringsindhold ind
- Uddannelseskoncept for uddannelse af lærerne
- Et ”prøverum”, hvor det hele kunne præsenteres (det var her vi var på besøg)

Vi fik præsenteret noget af indholdet. Fx mulighed for at 3D
visning af modeller indenfor matematik. Og en pudsig måde at lære om organer;
nemlig, hvor man selv kunne agere ”forsøgsperson”.
Det var samlet et meget spændende besøg, men jeg savnede
konkretisering af, hvordan de forestiller sig konceptet udrullet til en
tredejedel af alle landets lærere hvert år. Og så er tilgangen til
indholdsproduktion tvivlsom. De havde ikke kræfter til selv at udvikle meget
indhold, men havde heller ikke en klar strategi for samarbejde med
indholdsleverandørerne.
Afslutningsvis blev jeg lidt til grin i hele forsamlingen,
da oplægsholderen spurgte efter mig. Hun synes, at UNI-C var interessant og
havde googlet mig på forhånd. Men kom desværre til at konstatere, at mit
billede på UNI-C’s hjemmeside var pænere - underforstået end i virkeligheden
;-?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar