onsdag den 26. september 2012

En politisk ekspert i digitalisering

Hos Ministry of Public Administration and Security (MOPAS) fik vi en præsentation af den sydkoreanske digitaliseringsstrategi.

På indholdssiden er de længere end i Danmark. De har stor udbredelse af selvbetjening – men mest i form af pdf-blanketter. På skatteområdet har Sydkorea – ligesom Danmark – en avanceret løsning, som benyttes til  86% af alle transaktioner på området. Det er flot – men i tråd med erfaringerne i Danmark. Interessant er det dog, at når man spørger til, hvilke incitamenter de benytter sig for at borgerne til at bruge de digitale kanaler, ja så er svaret ”we recommend it”. Ikke just samme tilgang som obligatorisk digitalisering i Danmark.

På infrastruktursiden er Sydkorea langt. På nogle områder, som fx borgernes adgang til internet, er de længere. På andre, som fx nationale services er de mindre langt. Der er godt nok både en fælles digital signatur og minwon.go.kr – den koreanske pendant til borger.dk, men vi stødte ikke på initiativer som fx digital Post og Nemkonto. Til gengæld har de en ”Government cloud” under etablering.

Viceministeren for MOPAS stillede efterfølgende op til debat. Han fremhævede bl.a., at:
  • det er afgørende med et politisk fokus
  • et stærkt samarbejde med erhvervslivet er vigtigt for succes
  • det ikke er lykkedes at få tilstrækkeligt fokus på interoperabilitet hidtil. Det er derfor en af de store udfordringer nu.

Det var påfaldende, at motivationen for arbejdet med it er en anden end det dominerende fokus på økonomiske effekter vi har i Danmark. Det spillede ikke nogen stor rolle om end viceministeren da regnede med, at landet på lang sigt ville kunne spare noget. Men på den korte bane er det led i den overordnede målsætning om, at alt i Sydkorea, skal være omfavnet af teknologi.
Vores delegationsleder Michael udveksler gaver med viceministeren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar