På indholdssiden er de længere end i Danmark. De har stor
udbredelse af selvbetjening – men mest i form af pdf-blanketter. På
skatteområdet har Sydkorea – ligesom Danmark – en avanceret løsning, som
benyttes til 86% af alle transaktioner
på området. Det er flot – men i tråd med erfaringerne i Danmark. Interessant er
det dog, at når man spørger til, hvilke incitamenter de benytter sig for at
borgerne til at bruge de digitale kanaler, ja så er svaret ”we recommend it”.
Ikke just samme tilgang som obligatorisk digitalisering i Danmark.
På infrastruktursiden er Sydkorea langt. På nogle områder,
som fx borgernes adgang til internet, er de længere. På andre, som fx nationale
services er de mindre langt. Der er godt nok både en fælles digital signatur og
minwon.go.kr – den koreanske pendant til borger.dk, men vi stødte ikke på
initiativer som fx digital Post og Nemkonto. Til gengæld har de en ”Government
cloud” under etablering.
Viceministeren for MOPAS stillede efterfølgende op til
debat. Han fremhævede bl.a., at:
- det er afgørende med et politisk fokus
- et stærkt samarbejde med erhvervslivet er vigtigt for succes
- det ikke er lykkedes at få tilstrækkeligt fokus på interoperabilitet hidtil. Det er derfor en af de store udfordringer nu.
Det var påfaldende, at motivationen for arbejdet med it er
en anden end det dominerende fokus på økonomiske effekter vi har i Danmark. Det
spillede ikke nogen stor rolle om end viceministeren da regnede med, at landet
på lang sigt ville kunne spare noget. Men på den korte bane er det led i den
overordnede målsætning om, at alt i Sydkorea, skal være omfavnet af teknologi.
![]() |
Vores delegationsleder Michael udveksler gaver med viceministeren. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar