Vi begyndte tirsdagen med et besøg på Gye Sung Elementary
School. Efter en kort introduktion fra skolens leder besøgte vi en 4. klasse i
deres geografitime.
Skolen har iværksat pilotprojekt hvor i første omgang
skolens 4. klasser arbejder med it i store dele af undervisningen. I den
geografitime vi overværede var det da også tydeligt integreret i
undervisningen. Alle elever har en tablet – her i Sydkorea er det selvfølgelig
en Samsung tablet. Hver tablet var udstyret med et særligt ”Smart School”
system, som både elever og lærere benytter. Og løsningen er tænkt sammen på den
måde, at læreren kan skubbe indhold ud på elevernes skærme – herunder stille
dem individuelle opgaver alt efter elevens niveau.

Efter timen havde vi lejlighed til at drøfte forløbet med
læreren – den lokale it-ildsjæl. Generelt pegede han på, at lærerne var meget
interesserede i at inddrage it i undervisningen. I Danmark har vi en stor
indsats omkring at tilvejebringe bedre digitale læremidler. Derfor var det lidt
pudsigt, at læreren tog så let på det. Hans opfattelse var, at man da bare
kunne bruge materiale, der allerede findes på nettet. Det var jo hans opgave
som lærer, at lægge didaktikken ind over. For at ikke alt tid skulle gå med
forberedelse delte lærerne læringsforløb og kommenterede/videreudviklede
hinandens forløb på en digital platform, der – ligesom i Danmark – dækker alle
skolerne. Det var dog mit indtryk, at dette endnu er meget i sin vorden, så jeg
tror ikke, at der endnu er den store viden at dele ud af.
Der var påfaldende stor fokus på effekter i bred forstand af
at inddrage it i undervisningen.
De fulgte godt nok op på om elevernes faglige udbytte
forbedreres på den korte bane, men det var helt tydeligt, at det langt fra var
den vigtigste effekt. De havde store forventninger til, at dette ville give
bedre muligheder for, at eleverne lærte læringsmetoder frem for blot at lære
svar, som der kunne være lidt tendens til i det sydkoreanske system. Som
læreren sagde: ”Ved at integrere it i undervisningen kan jeg give eleverne en
endnu bedre fiskestang – det er meget bedre end bare at give dem fiskene.”
Skolens oplevelse var, at eleverne var mere motiveret – bl.a.
som en følge af, at der med it var markant bedre interaktion mellem lærer og
elever – og mellem elever indbyrdes både i klassen og med elever på andre
skoler. Det kan jeg bekræfte fra vores besøg. Jeg havde nok forventet et mere ”stift”
klasselokale, med elever der passivt lyttede efter lærerens vise ord – nu understøttet
med it. Men der var en levende interaktion mellem lærer og elever.
En anden vigtig effekt er, at læreren løbende kan følge med
i elevernes opgaveløsning og så tilpasse de næste opgaver efter elevens niveau
og se hvilke elever, der har brug for hjælp. Det er netop en af de effekter –
inklusion – som vi også i Danmark er meget opmærksomme på.
Samlet er der dog tale om et pilotprojekt, så der er ikke
foretaget systematisk opfølgning på effekterne – og slet ikke de langsigtede.
Men spændende og givtigt. Det var det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar