tirsdag den 25. september 2012

En it-mindet 4. klasse


Vi begyndte tirsdagen med et besøg på Gye Sung Elementary School. Efter en kort introduktion fra skolens leder besøgte vi en 4. klasse i deres geografitime.

Skolen har iværksat pilotprojekt hvor i første omgang skolens 4. klasser arbejder med it i store dele af undervisningen. I den geografitime vi overværede var det da også tydeligt integreret i undervisningen. Alle elever har en tablet – her i Sydkorea er det selvfølgelig en Samsung tablet. Hver tablet var udstyret med et særligt ”Smart School” system, som både elever og lærere benytter. Og løsningen er tænkt sammen på den måde, at læreren kan skubbe indhold ud på elevernes skærme – herunder stille dem individuelle opgaver alt efter elevens niveau.
Skoleklassen var nogenlunde ligesom en tilsvarende klasse i Danmark vil jeg tro. En del fulgte med, en del gjorde ikke. Nogle rakte hånden op, når læreren spurgte – andre råbte bare op. Men det var tydeligt, at alle arbejdede fortroligt med it og nemt fulgte med, når Google Earth blev brugt til at zoome ind på bjerge, rismarker etc. Læreren koblede det med en video om koreanske fødevarer, som eleverne kommenterede undervejs.

Efter timen havde vi lejlighed til at drøfte forløbet med læreren – den lokale it-ildsjæl. Generelt pegede han på, at lærerne var meget interesserede i at inddrage it i undervisningen. I Danmark har vi en stor indsats omkring at tilvejebringe bedre digitale læremidler. Derfor var det lidt pudsigt, at læreren tog så let på det. Hans opfattelse var, at man da bare kunne bruge materiale, der allerede findes på nettet. Det var jo hans opgave som lærer, at lægge didaktikken ind over. For at ikke alt tid skulle gå med forberedelse delte lærerne læringsforløb og kommenterede/videreudviklede hinandens forløb på en digital platform, der – ligesom i Danmark – dækker alle skolerne. Det var dog mit indtryk, at dette endnu er meget i sin vorden, så jeg tror ikke, at der endnu er den store viden at dele ud af.

Der var påfaldende stor fokus på effekter i bred forstand af at inddrage it i undervisningen.

De fulgte godt nok op på om elevernes faglige udbytte forbedreres på den korte bane, men det var helt tydeligt, at det langt fra var den vigtigste effekt. De havde store forventninger til, at dette ville give bedre muligheder for, at eleverne lærte læringsmetoder frem for blot at lære svar, som der kunne være lidt tendens til i det sydkoreanske system. Som læreren sagde: ”Ved at integrere it i undervisningen kan jeg give eleverne en endnu bedre fiskestang – det er meget bedre end bare at give dem fiskene.”

Skolens oplevelse var, at eleverne var mere motiveret – bl.a. som en følge af, at der med it var markant bedre interaktion mellem lærer og elever – og mellem elever indbyrdes både i klassen og med elever på andre skoler. Det kan jeg bekræfte fra vores besøg. Jeg havde nok forventet et mere ”stift” klasselokale, med elever der passivt lyttede efter lærerens vise ord – nu understøttet med it. Men der var en levende interaktion mellem lærer og elever.

En anden vigtig effekt er, at læreren løbende kan følge med i elevernes opgaveløsning og så tilpasse de næste opgaver efter elevens niveau og se hvilke elever, der har brug for hjælp. Det er netop en af de effekter – inklusion – som vi også i Danmark er meget opmærksomme på.

Samlet er der dog tale om et pilotprojekt, så der er ikke foretaget systematisk opfølgning på effekterne – og slet ikke de langsigtede. Men spændende og givtigt. Det var det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar